ULKOMAAN PITKÄN 2018 MATKAJULKAISU

Alkusanat

Arvoisa lukija,

Olet löytänyt Maanmittarikillan toisen ulkomaan excursion matkajulkaisun. Näiltä sivuilta voit lukea ja katsella mitä matkalla tapahtui ja mitä siitä opittiin. Ennen sitä kuitenkin muutama sentimentaalinen matkanjohtajan sana:

Ensimmäinen Ulkomaan Pitkä oli suuri menestys, joten muutama kuukausi matkan jälkeen Maanmittarikillan hallitus totesi, että eiköhän järjestetä uusi. Enää puuttui muutama innokas mittari ottamaan hommasta koppia. Pienen suostuttelun ja muutaman nautitun virvokkeen jälkeen saatiin kasattua (huijattua) viiden hengen tiimi, joka lähti matkaa järjestämään. Haluankin käyttää palstatilan hyväksi ja esittää suurimmat kiitokset Iiro Vainikaiselle, Arttu Mäenpäälle, Iiro Luomalle ja Ville Alasalmelle sekä projektin rahaliikenteestä vastanneelle Silja Jouselle.

Matkatiimin visio oli alusta asti selkeä: tehdään jotain vielä suurempaa. Seuraava Ulkomaan Pitkä tulisi olemaan jollain tavalla päivitetty versio jo loistavaksi todetusta formaatista. Yli puoli vuotta kestänyt intensiivinen suunnittelu lopulta johtikin matkaan, jota voin hyvällä omallatunnolla kutsua ikimuistoiseksi.

9 päivää ja 8 yötä kestäneen matkan aikana vierailimme kahdessa maassa ja neljässä kaupungissa kokemassa ammatillisia ja kulttuurillisia elämyksiä. Näin mittavan matkan järjestäminen ei tietenkään onnistuisi ilman rahallista tukea. Kiitos on siis paikallaan matkamme tukijoille: Ramboll, Bonava, YIT, Pöyry, Maanmittauslaitos, Maanmittausinsinöörien liitto, Maptionnaire ja Whim!

Kiitos erityisesti kaikille matkalaisille. Teitte näistä päivistä ikimuistoisia.

Janne Olin
Matkanjohtaja, Ulkomaan Pitkä 2018

Ennen matkaa

22.8.2018

Pitkän kuuman kesän ja odotuksen jälkeen koitti elokuun lopulla aika lähteä Maanmittarikillan toiselle suurelle ulkomaan excursiolle. Matkalle lähtevät mittarit alkoivat hätääntyneesti näppäillä toisilleen viestejä siitä, missä piti olla ja mihin aikaan ja mitä piti olla mukana. Osa saapui suoraan työpöytänsä äärestä, osa kesäkurssien luennoilta ja osa hiekkarannalta. Helsinki-Vantaan lentokentälle suunnattiin kilpaa niin julkisella liikenteellä kuin tilataksilla. Lopulta kokoonnuttiin terminaalin Oak Barreliin lähtöä antaville ja saatiin matkaohjelmat käsiin. Suunta oli kohti Saksanmaata. Kaikilla oli kova usko ja toivo reissua kohtaan, vaikka matkanjohtajilla vähän vähemmän.

  • Matka alkaa.

23.8.2018

Excursio Bonavan Düsseldorfin toimistolle ja Südringin asuntorakennuskohteeseen Hattingenissa.

Halusimme kiltamme Ulkomaan Pitkälle vierailukohteeksi, jonkin rakennetun ympäristön alalla toimivan kansainvälisen yrityksen, jolla olisi toimintaa sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Reissun yksi tarkoitushan oli näyttää kiltalaisillemme uramahdollisuuksia ulkomailla. Lähetimme ensimmäisten joukossa viestiä Bonavalle, jonka toimintaan osa matkanjärjestäjistä oli päässyt tutustumaan jo Pietarissa. Tiesimme, että Bonavalla oli paljon toimintaa useassa maassa Pohjois-Eurooppaa ja etenkin toisessa matkakohteessamme Saksassa. Bonavan väki lähti heti alusta innokkaasti järjestämään excursiota. Pian vierailukohteeksi sovittiin Bonavan Düsseldorfin toimisto, jossa vierailua lähtivät toteuttamaan Stefan ja Lukas.

Bonavan excursio oli heti reissumme toisena päivänä, saavuttuamme vasta edellisenä iltana lentokoneella Düsseldorfiin. Aamupäivällä matkustimme paikallisjunalla takaisin kaupungin laidalle lentokentän lähelle, josta löysimme Bonavan toimiston. Lukas ja Stefan tulivat alaovelle ottamaan meidät vastaan ja veivät yläkerrokseen varsin moderneihin toimistotiloihinsa, missä meille pidettiin hyvät esittelyt kahvien ja leipomusten kera. Saimme kuulla Lukasilta ja Stefanilta Düsseldorfin keskusta-alueen toimistotilojen hintojen olevan niin korkealla, että Bonava oli päättänyt pitää toimistonsa laitakaupungilla. Syynä sijainnille oli myös, että lentokentän läheltä pääsi varsin helposti ja nopeasti siirtymään autolla naapuritaajamissa oleville rakennuskohteille, kun taas keskustan ruuhka-alueelta se veisi paljon enemmän aikaa.

Bonavalla onkin paljon asuntorakennuskohteita ympäri Saksaa. Düsseldorfin toimipisteelläkin työnalla olevia kohteita on varsin laajalla alueella, kuten saimme esittelyistä selville. Suuri osa kohteista vaikutti sijoittuvan taajamiin ja olevan pien- ja paritaloja, sillä niille on tällä hetkellä hyvin kysyntää Saksassa. Keskustelua herättikin periaatteet urbanisoitumisesta ja tiiviistä asumisesta verrattuna pientaloasumiseen taajamissa.

Esittelyjen jälkeen lähdimme toimistolta minibussilla kaupungista maaseudulle Hattingeniin Südringin asuinrakennuskohteeseen. Matka bussilla leveitä moottoriteitä kiitäen sekä maaseudun metsäisiä mäenrinteitä ylös ja alas pujottelevia kapeita teitä pitkin oli matkaseurueestamme varsin jännittävää. Perillä saimme Bonavalta hyvän työmaakierroksen sekä valmistuvissa pientaloissa että kerrostalokohteessa. Huonetilavuutta ja varustelua oli hyvä verrata Suomen asuntorakentamiseen.

Työmaavierailun jälkeen meitä käytettiin vielä Essenissä syömässä - kuulemma kaupungin parhaassa burgerpaikassa. Ja kyllähän ne maistuivatkin! Isänniltämme saimme vielä kuulla lisää alan opiskelu- ja työmahdollisuuksista sekä muutenkin paikallisesta elämänkulttuurista. Bonavan väki oli todella vieraanvaraista ja piti meille hyvän excursion.

Iltaa oli sen jälkeen hyvä jatkaa pienellä Düsseldorfin kaupunkikierroksella, jossa nautittiin niin arkkitehtuurista, joenrannoista kuin baarikaduista.

24.8.2018

KairosReds excursio, Köln.

Ulkomaan Pitkän suunnittelun ollessa viime metreillä, totesimme tarvitsevamme lisää excursioita. Epäonnistuneiden lähestymisyritysten jälkeen Düsseldorfin sekä Lontoon julkisen sektorin toimijoita kohtaan käänsimme katseemme rakennetun ympäristön yksityiselle sektorille. Aiemman vuoden excursio Aspern Seestadtin alueelle Wienissä oli yksi koko retken onnistuneimpia ohjelmanumeroita ja toivoimme löytävämme yhtä mielenkiintoisen vierailukohteen. Nopean googlailun jälkeen varteenotettavia vaihtoehtoja löytyi ainakin yksi – Kölnissä kiinteistökehitystä tekevä KairosReds (nykyään KairosRed).

Yrityksestä löytyi niukasti tietoa ja siitäkin suurin osa saksaksi. Google translatorin avulla matkatiimi sai kuitenkin selvitettyä, että KairosReds toden totta tekee kiinteistökehitystä Kölnissä. Hatarista tiedoista huolimatta päätimme lähestyä KairosRedsin toimitusjohtajaa Andres Gerhardtia. Iloksemme hän vastaisi pikaisesti olevansa yllättynyt yhteydenotosta, mutta toivotti meidät tervetulleeksi vierailemaan KairosRedsin toimistolle sekä sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevan kehityskohteen, Clouth 104:n, työmaalle. Kellonajaksi sovimme infernaalisen 9:00.

Ulkomaan Pitkän toinen kokonainen päivä alkoi siis aikasella herätyksellä. Matkaseurue suuntasi väsynein silmin Düsseldorfin juna-asemalle, josta matka jatkui kohti Kölniä. Junassa ei istumapaikoista ollut toivoakaan, sillä Kölnissä järjestettiin samana päivän Gamescon pelimessut. Jalkojenlepuutuspaikat olivat siis menneet jo useita pysähdyksiä aikaisemmin kummasteleville työmatkalaisille sekä kaikenlaisiin naamiaispukuihin pukeutuneille pelifanaatikoille. Kölnissä etenimme jalan kohti Nippesiä ja Niehler Strassea, missä meitä vastassa oli sekä vaikuttavan kokoinen betonikuutiota muistuttava työmaa että KairosRedsin toimitusjohtaja Andres Gerhardt.

Excursio alkoi perinteisillä kalvosulkeisilla sekä aamupalalla. Kuulimme KairosRedsin arvoista, visiosta sekä projekteista. Kuulemamme perusteella ei voi sanoa, että suomalaisen opiskelijan mielikuva kiinteistökehityksestä ja KairosRedsin toiminta linkittyisivät aukottomasti yhteen. Yritys oli ollut toteuttamassa viherrakentamista pilvenpiirtäjiin, vertikaalista sisäviljeyä vanhoihin teollisuusrakennuksiin kuin myös perinteistä korttelikehittämistä. Vaikka osa KairosRedin toiminnasta kuulostikin lähes futuristiselta, eniten kysymyksiä herätti kuitenkin juuri jälkimmäisenä mainittu korttelikehitys.

KairosRedin korttelikehitysprojekti, Clouth 104, oli yksinkertaisesti erilainen kuin ne hankkeet, joista matkalaisemme olivat saattaneet kuulla Suomen excursioilla. Tästä viestii myös excursion aikana useampaan kertaan esitetty kysymys: ”miten tämä on kannattavaa?”

Clouth 104:n rakentamisella oli hyvin tarkat julkishallinnon asettamat edellytykset. Näistä mielenkiintoisimpana pidettiin rakennuksen pohjakerrokseen sijoittuvia taiteilijoiden ateljeita. Rakennuksella tulee valmistuessaan olemaan useampia funktioita, jotka olivat muuttuneet jo moneen kertaan suunnittelu- ja rakentamisvaiheen aikana. Näistä mainitakseni muutamia atelijeiden lisäksi: vähittäiskauppa, asuminen, kattotason hotelli ja tapahtumiin käytettävä rakennuksen sisäpiha. Isännistä huokunut nöyrä asenne työhönsä ja KairosRedsin toiminnan arvot vetosivat epäilemättä excuvieraisiin (pl. matkanjärjestäjä Luoma). Kysyttäessä Clouth 104:n kaltaisten hankkeiden kannattavuudesta toimitusjohtaja Gerhardt totesi, että julkishallinnon sanelema kehitys suurkaupunkien lähiöissä on yksi tärkeimmistä tavoista, miten pienemmät yritykset pystyvät selviytymään kiinteistöalalla. Tällä tavoin myös lähiöiden elinvoimaisuudelle tärkeä sosiaalinen kestävyys pystytään ottamaan aluekehityksessä huomioon.

Vierailtuamme työmaalla oli aika kiittää excursioisäntiä ja suunnata Kölnin keskustaan viettämään aurinkoista päivää. Jälkeenpäin voinee todeta, että satunnaisen googlailun tuloksena syntynyt excursio oli onnistunut ja opettavainen kokemus.

25.8.2018

Borussia Mönchengladbach - Bayer 04 Leverkusen.

Varmistaaksemme aidon saksalaisen kulttuurielämyksen kaikille matkalaisille, päätimme mennä jalkapallo-otteluun. Jalkapallo on ylivoimaisesti suosituin urheilulaji Saksassa ja ottelupäivät parhaimmillaan varsinaisia kansanjuhlia. Monilla faneilla otteluun valmistautuminen alkaa jo lounaan jälkeen paikallisessa pubissa, oluen ääressä, ottelua analysoiden. Me päätimme, että jokainen voi valmistautua otteluun haluamallaan tavalla. Osa lähti kiertämään nähtävyyksiä, osa shoppailemaan ja osa otti saksalaisista faneista mallia. Matka paikanpäälle sujui mukavasti suoraan pelipaikalle vievällä bussilla. 55 000 katsojaa vetävä Borussia-Park oli lähes loppuunmyyty ja tunnelma oli ensiluokkainen. Paikkamme oli aivan kotijoukkueen fanikatsomon vieressä ja heidän innostuksensa kotijoukkueen vahvoista otteista tarttui meihinkin. Ottelu oli tapahtumarikas ja tarjosi aidon saksalaisen jalkapalloelämyksen. Kaikki, vierasfaneja lukuun ottamatta, lähtivät stadionilta hyväntuulisena ottelun päätyttyä kotijoukkueen 2-0 voittoon.

  • Borussia Mönchengladbach - Bayer 04 Leverkusen.

26.8.2018

Siirtymä Lontooseen.

Ulkomaan pitkän matkatiimi oli päättänyt suorittaa siirtymän Saksasta Lontooseen lentämisen sijaan junalla. Vaikka junamatkan pituus lentämiseen verrattuna alun perin hieman hirvittikin (kuusi ja puoli tuntia kolmen vartin pyrähdyksen sijaan), oli junan valinta hetken mietinnän jälkeen itsestäänselvyys. Tietenkin ryhmän koostumuksesta osaa varmasti innosti ajatuksesta Eurostarin ja kanaalitunnelin kokeilusta, kaikkia kuitenkin innosti ajatus ympäristöystävällisestä valinnasta lentokoneen sijaan. Eihän lomalla mikään hengenhätä aikataulujen kanssa ole, joten pieni pysähtyminen tuli tarpeeseen.

Aivan suoraan ei Düsseldorfista kuitenkaan Lontooseen päässyt. Ensin oli hankkiuduttava lähijunalla Kölniin, josta oli jatkoyhteys ICE-junalla Brysselin eteläiselle asemalle. Brysselissä pääsimme tutustumaan junamatkailun erikoisuuteen, eli turva- ja passintarkastukseen, mennäänhän tässä kuitenkin vedenalaiseen tunneliin ja Schengenin ulkopuolelle. Brysselistä nousimmekin junaan, joka noin kahdessa tunnissa lopulta kiidätti meidät belgialaisen ja ranskalaisen maaseudun läpi Englannin kanaalin alle. Tunnelin toisessa päässä odottikin sateinen Ison-Britannian saari, jossa saavuimme lopulta St. Pancrasin viktoriaaniselle asemalle. Suurin voitto tässä oli lentoon verrattuna, että St. Pancrasin asema oli käytännössä hotellimme vieressä, toisin kuin edes se Cityn lentokenttä, mihin Düsseldorfista olisi lennetty, Heathrow’sta tai muista kauemmista kentistä nyt puhumattakaan. Testattu ja todettu erittäin toimivaksi.

27.8.2018

“When a man is tired of London, he is tired of life”

Varmistaaksemme, että kukaan ei kyllästy muutaman päivän Lontoon-reissullamme, päätimme järjestää Lontooseen hieman sivistävää viihdettä. Valitsimme musikaalin ja edellisen vuoden reissulla menestyksekkääksi osoittautuneen karttaskaban. Karttaskabassa kilpailijat muodostivat ryhmiä, joiden tuli kiertää Lontoon tärkeimpiä nähtävyyksiä ja suorittaa leikkimielisiä tehtäviä. Kartta oli suunniteltu niin, että kaikille osallistujat pystyivät määrittämään itselleen sopivan reitin. Innokkaimmat kävivät Lontoon 2012 olympialaisiin rakennetulla stadionilla, jonne oli yli tunnin matka suuntaansa. Mukavuudenhaluisimmat tyytyivät kiertämään kävelymatkan päässä toisistaan olevia kohteita. Todistusaineistoksi ryhmät ottivat kuvia suorituksistaan. Alla muutama esimerkki suorituksista.

28.8.2018

Ramboll excursio, Lontoo.

Ramboll-päivämme alkoi aamulla lontoolaisessa ruuhkassa, päätimmehän kulkea kuuluisalla double decker -bussilla, jonka pysäkki oli hostellimme edessä. Tähän 12 minuutin bussimatkaan meni lopulta noin 40 minuuttia, ja saavuimme Rambollin konttorille tyylikkäästi myöhässä. Onneksi meitä vastassa ollutta Carlaa se ei tuntunut haittaavan, sillä myöhässä oleminen lienee paikallinen tapa.

Rambollin Lontoon konttori sijaitsee korkeassa tornirakennuksessa Southbankin alueella. Ramboll on 400 työntekijän voimin levittäytynyt rakennuksen kolmeen kerrokseen, joihin pääsimme tutustumaan toimistokierroksella. Toimisto oli modernin näköinen, mutta tämä avokonttori näytti hieman erilaiselta verrattuna suomalaiseen vastaavaan. Toimistolla oli pitkiä työpöytiä, joihin oli laitettu näytöt ja telakat aivan vieri viereen ilman minkäänlaisia välisermejä. Lisäksi Rambollilla Lontoossa ilmeisesti harjoitetaan työpisteiden suhteen politiikkaa, jossa kenelläkään ei ole omaa nimettyä paikkaa, vaan jokainen ottaa joka päivä paikan, joka sattuu olemaan vapaana. Ja kahvihuoneitahan ei tarvita, sillä kahvitaukojen käsitettä Briteissä tuskin tunnetaan.

Toimistokierroksen jälkeen alkoi esitysten tykitys, jonka Carla oli meille järjestänyt. Kuuntelimme yhteensä noin kuusi puolen tunnin esityksen settiä eri henkilöiltä, ketkä sattuivat tulemaan huoneeseemme. Esitysten aiheet koskivat projekteja, joissa he olivat olleet mukana. Niitä oli esimerkiksi kevyen kävelysillan rakentaminen Afrikkaan hyväntekeväisyytenä, yhden rambollilaisen työnkuva rakennesuunnittelijana sekä Tate Modernin laajentaminen. Jälkimmäisestä projektista kuuleminen oli hyvin mielenkiintoista, sillä myöhemmin vierailimme Tate Modernissa.

Esityksistä silti mielenkiintoisin oli suomalaisen Jannen (eri kuin matkanjohtaja), joka kertoi omista kokemuksistaan expatin elämästä Lontoossa sekä kansainvälisestä urastaan Rambollilla. Hän kertoi meille Lontoosta ja paikallisesta kulttuurista omin silmin. Jannen kertomus tuntui iskevän meihin kovasti, ja hän rohkaisikin meitä kokeilemaan omia siipiä ulkomailla, jos sellainen tilaisuus eteen sattuu. Rambollilla se tuntuu olevan hyvinkin helppoa, sillä Rambollilla on valmiina vaihto-ohjelma, jolla on mahdollisuus päästä työskentelemään Rambollin toimistoihin ympäri maailman.

Itse virallisen excun jälkeen Carla vei meidät viereiseen Tate Modern -taidemuseoon. Tutkiskelimme rakennusta, ja aikaisemmasta Tate Modern -projektin esittelystä oli meille suuresti hyötyä, sillä kuulimme kaikkea hauskaa tietoa, jota ei normaalisti kuulisi. Ramboll-excun ja koko reissun kruunasi mahtavat Lontoo-näkymät Tate Modernin näköalatasanteelta.

29.8.2018

Toiseksi viimeisenä päivänä reissullamme pääsimme vielä kiertämään vapaasti Lontoossa ja kokemaan korkeakulttuuria musikaalin muodossa. Musikaaliksi valikoitui The Book of Mormon. South Parkin tekijöiden musikaali oli saanut ylistäviä arvosteluja, ja sen kerrottiin sisältävän sekä roisia huumoria että syvällisemmän sanoman uskonnon merkityksestä. The Book of Mormonia esitettiin Prince of Wales teatterissa, joka sijaitsee Leicester Squarella, aivan Lontoon keskellä. Vuodesta 1884 saakka toimineeseen teatteriin mahtuu yli 1100 katsojaa. Hieman ennen klo viittä asetuimme paikoillemme istumaan täpötäyteen saliin. The Book of Mormon oli alusta saakka tanssin, laulun ja huumorin ilotulitusta, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Tunnin ja 15 minuutin jälkeen oli väliaika, mutta jo tässä vaiheessa suurin osa yleisöstä oli nauranut vatsalihaksensa kipeiksi. Jälkeenpäin ei tarvinnut ihmetellä, miksi kyseistä musikaalia oli mainostettu yhdeksi kaikkien aikojen hauskimmista.

Matkan jälkeen

Kahdeksan hyvin (tai vähemmän hyvin) nukutun yön jälkeen koitti aika kiltalaisten palata kotimaahan. Aamupäivästä oli kuitenkin vielä aikaa tehdä viimeiset kaupunkikierrokset ja tuliaisostokset Lontoossa, ennen kuin kokoonnuimme Heathrown lentoasemalle paluulentoa varten. Moni myhäili tyytyväisenä loistavasti sujunutta matkaa, vaikka se hieman uuvuttava olikin. Kentältä otetussa kuvassa joukon energian puute on ehkäpä hieman aistittavissa. Lennolla ilo kuitenkin näkyy selvästi. Olimmehan lähestymässä pian koittavaa syksyn orientaatioviikkoa ja uuden lukuvuoden alkamista.

Vuoden 2017 ulkomaan pitkän matkajulkaisun voi lukea täältä.